MAT

jag gillar mat. speciellt thailandsk mat. utan att man egentligen reflekterar over det sa blir maten en stor del av ens reseupplevelser. ibland forfarrar den, men oftast, for min del, sa forgyller den.
hittills efter tre veckor i Thailand, Laos och nu Malaysia har vi hittat starka favoriter pa menyerna. ni far tycka att det ar trakigt men det klassiska "fried rice" kommer alltid ligga mig varmt om hjartat.
fri4ed rice bestar av ris som forst ar kokt (tror jag) och sedan stekst tillsammans med gronsaker, agg och ett val av biff, skaldjur eller kyckling. som pricet over i pressar man over lite lime och blandar i lite soya. det har kan aldrig ga fel. enkelt, billigt och gott! ett stort plus om det ar mycket eggplant i.
annars sa ater vi garna kyckling, kyckling och ater kyckling. kyckling i rodcurry, kyckling med cashewnotter och sjalvklart i thailands natinalratt Phad Thai.
efter en dag pa stranden ar det valdigt gott med en thailandsk pannkaka med banan och nutella, eller ett stort grillspett fyllt med marinerad kyckling och ananans. mmm
det som ibland brister har borta ar frukosten. borjar trottna pa vita baguetter, frukt och yoghurt eller torra toasts. testade i och for sig grot med banan. nastan lika gott som hemma. sag ocksa att man kunde kopa wasa knackebrod i en taxfree-butik har pa Langkawi.
det har aven blivit en och annan fruktshake under resans gang. Annas favorit ar mixed fruits, min ar nog en egenkomponerad med lime och ananas medan Karin mest tycker att alla smakar likadant.
vi har kanske inte tagit ut svangarna sa jattemycket vad det galler mat, haller oss hellre till det vi tycker om. men under var moppetur pa Koh Lanta kande vi att det var dags. Karin at soppa med cocosmjolk, citrongras och en krydda liknande ingefara och jag testade spicy noodles med rakor. nudlarna var verkligen spicy och inneholl nog en hel hackad vitlok utan overdrift. helt ok gott, men hade hellre smaskat pa lite fried rice.
och sa kommer vi till det lite samre matkapitlet. Langkawi. har finns valdigt dalig mat. trista ratter, fruktansvart simpla och sunkiga restauranger och dyrare an Thailand. ar vi bortskamda kanske?
gardagens middag blev iallafall Malaysisk snabbmat, aven kallad Oblong Burger! med hamburgare i ena handen och lite kinesisk Tsingtao-ol (inhandlad mitt over gatan) satt vi pa trottoaren utanfor gatukoket. 
gott var det. 



Fried Rice



Kyckling med cashewnotter



Karins cocossoppa, ser lite ut som bebismat



mina spicy noodles, notera all hackad vitlok!



ibland far man lite ovantade gaster pa matbordet.



Anna och Karin kakar chicken Oblong Burger, Malaysian style. haha


nu aterstar att se vad Bali har att erbjuda. jag har ganska hoga forvantningar. 
ikvall kan det mycket val handa att vi hamnar pa kebabgrillen eller kanske till och med Mc Donalds, haha.
vi far se.

vi ses

/ Sandra



Kommentarer
Postat av: Cicci

Okej,vi förstår att mycket kretsar kring mat men det är ju livets krydda, eller.... Trodde nog att Malaysia hade god mat, ni har nog inte hittat rätt bara :)Ha det bra och fortsätt leta bland alla menyer efter god mat.

Kramar

2010-12-06 @ 21:48:27
Postat av: Gerd

Åh , vad gott och nyttigt allt ser ut. Jag håller redan på att spricka av all fet julmat och alla pepparkakor , lussekatter OSV.Vi har några veckor kvar till jul.. OJ OJ

2010-12-07 @ 13:54:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0